Lokalita autobusového nádraží v Polné

Napsal  Ing. Petr Heiland

Centra měst v sobě skrývají jedinečnost získanou postupným dotvářením obyvateli. V každém městě dochází k výrazným či nevýrazným změnám jeho historických center, periférií a okolí. Snaha lidí nechat po sobě odkaz výměnou za zánik zelený ploch sloužících k odpočinku a relaxaci patří k dennímu pořádku a zelená se postupem času mění v jiné barvy. Díky citlivým zásahům do historického centra, se v Polné podařilo co nejvíce zachovat původní podobu. Vývoj nelze zastavit, obraz města se postupně dotváří a neustále se přizpůsobuje době, reaguje na moderní trendy, vychází vstříc potřebám. Každá změna však nemusí být pozitivní. Nemusíme chodit daleko, stačí stát uprostřed Jihlavského náměstí a jeden takový monument doby se nachází přímo před námi.

Pokud se ohlédneme zpátky, největšími zásahy do podoby našeho města bylo zbourání staré radnice,  vybouráním vjezdu na Husovo náměstí a zavezení Školského rybníka. Posledním větším zásahem do samostatného jádra města byl přesun autobusového nádraží, čímž se stalo náměstí pro občany přívětivější a klidnější a jeho dnešní podoba po rozsáhlé rekonstrukci a revitalizaci, je hodna ocenění. Houževnatou prací vedení města a obyvatel, kterým není podoba města lhostejná, se podařilo proměnit celé široké centrum v půvabný architektonický celek. Stačí se projít například po Karlově náměstí, Sezimově náměstí nebo po hradním parkánu a jste hrdí na to, že tu bydlíte.

Jediné místo, které doposud nebylo dotknuto žádnou úpravou, je již zmíněné autobusové nádraží. Snad všichni se shodneme, že tato plocha by si zasloužila nemalou pozornost, neboť  každý turista, který do Polné zavítá, nebo každý Poleňák, který denně vyráží za prací, zde stráví nemalé chvíle. Ze všech stran slyšíme, že se debatuje o revitalizaci. Ne však revitalizaci na parkovou plochu a vytvoření další klidné části města, příjemného místa pro setkávání a pro volnočasové aktivity, ale změnu využití na nákupní středisko s parkovišti a s malým jednosměrným autobusovým nádražím o čtyřech zastávkách.

V době, kdy se ustupuje od obchvatů měst jimiž vedou silnice nižších tříd, by vedení města mělo usilovat především o to, aby došlo k co největšímu odlehčení polenského centra, zpříjemnění a zkvalitnění života zdejších obyvatel a nikoliv měnit poslední volné zelené plochy na naše oblíbené „obchoďáky“. Věřím, že tato situace nenastane, protože všichni toužíme odpočívat, shlédnout z Polenské věže a obdivovat malebné centrum. Nebylo by příjemnější trávit volný čas v parku, který je možné zde vybudovat, než uprostřed parkoviště s nákupním košíkem? Nestavme další nákupní dům, který se může za pár let stát „polenským priorem“. Zanechte město klidné a vlídné k lidem s množstvím míst k odpočinku, vždyť obchodní centrum můžeme vybudovat na jiných, daleko vhodnějších místech. Buďme rádi, že město Polná je historickým skvostem Vysočiny, který je potřeba si hýčkat.

 

 

13 Responses

  1. perlová lucie napsal:

    K zamyšlení!!!!!

  2. Ondřej Vlach napsal:

    Správně. K čemu bude další obchoďák? Včetně obchodníků s obchody na náměstí to nikomu nic nepřinese. Možná nějakou kačku za vyhranou veřejnou soutěž 😉

  3. Soukupová Jindra napsal:

    Souhlasím, nač obchodák, kde na něj není místo, mělo by se spíš udělat něco se samoobsluhou na náměstí. Od dob mého dětství se tam nic nezměnilo, akorát ubývá místa na projití k pokladnám. Obchoďák mohou postavit třeba na rozcestí Hrbov, Brzkov, tam je místa dost.

  4. perlová lucie napsal:

    Ano,těch vhodnějších okrajových míst je víc,proč v centru???

  5. Ondřej Vlach napsal:

    No se „sámoškou“ to je ale úplně jinej příběh přece 🙂

  6. Radek Žilka napsal:

    Nevím zatím přesně, jak velký ten obchoďák má být, protože z dávného plánku ve zpravodaji jsem moc nepoznal, co je co. Spíš bych se zaměřil na to, jestli skutečně potřebujeme další obchoďák. Máme JMB, není sice v centru, ale lidi tam stejně jedou. Proč nemít obchoďák v nějaké existující budově a jenom ji můžeme zrekonstruovat a vyřešit tak dlouholeté spory rytířů. V rakouských městech jsou Interspary a podobné obchody i v historických budovách a jde to. Nevím kdo a proč ten obchoďák chce, ale „nonstop“ obchody tady už máme – Vietnamce. (Jsem rád, že tu jsou a mají otevřeno, když v sobotu zjistím, že mi něco chybí.) Tím, že se tu postaví obchoďák se nic nezmění. Někdo argumentuje i tím, že se tím vyřeší parkování. Jsme v Polné a málokdo bude parkovat mimo náměstí, když potřebuje dojít „až“ na náměstí. Když nemám kde zaparkovat, tak budu muset dojít pěšky a ti kdo bydlí na zápeklí a dál si pak na náměstí krásně zaparkují.
    Kdo chce ten obchoďák? Proč? Chtějí to normální lidi? Proč? Jestli na to dostane město nějaké dotace, tak proč je nezkusit využít na něco jiného. Líbilo se mi, když starosta zmiňoval ve zpravodaji, že se řeší rozšíření školky. Když už investovat do budov, tak investujme tedy do budov pro vzdělání, zdrav. péče a volnočasových aktivity. Tělocvična se squashem, by nebyla špatná 🙂 Dát tomu pěknou střechu, nějak to zapasovat vedle školy, aby to památkářům nevadilo 🙂

    Obchoďák prostě NE, zajeďte si jednou týdně do Jihlavy.

  7. Roman Vařejčka napsal:

    Tyjo jednosměrné autobusové nádraží se mi nelíbí. To mě ten autobus jenom odveze a už mě nepřiveze nebo co? Když nás ale všechny postupně odvezou a už nikoho nedovezou, tak do toho obchoďáku nebude mít kdo chodit ne?

  8. Jakub Zeman napsal:

    !!!

  9. Honza Dajč napsal:

    Nezbývá mi než s předešlými komentáři souhlasit.Ano,proč další obchodní dům? A navíc v historickém centru? Čí je to asi lobby a kdo toto loby podporuje? A za jakou provizi? Větší žaludky budou mít asi polenští jen těžko aby nutně potřebovali další obchodní dům se vším možným a někdy i nemožným.
    Tedy,rozum do hrsti a chrańme si naše hezké historické centrum.
    Pane Heilande díky za pěkný článek……………………………………..

  10. Zdeněk Kuba napsal:

    Komerční stavba v centru historického města? Co na to zdravý rozum a další generace polenských občanů? Nesmyslný nápad soudruhů na radnici!!! Změna lokality bude nevratná!

  11. Matěj Kruntorád napsal:

    Zdeňku, hezké datum příspěvku 🙂
    1242 – první písemná zmínka o Polné, hrozně často na to někde narážím.
    A právě ten nevratný zásah do lokality je podle mě největším problémem…

  12. Petr Denk napsal:

    Nemohu souhlasit s větou, že autobusové nádraží doposud nebylo dotknuto žádnou úpravou. Zřejmě asi zapomínáme na to, že ještě před 2 lety to tam velmi a velmi zapáchalo a nebýt získané dotace, která byla vyšší než 0,5 mil. Kč, tak by to tam smrdělo další desítky let. Připomínám to proto, že velmi potřebná akce z roku 2010 „Zatrubnění stoky na autobusovém nádraží “ s celkovým rozpočtem více než 0,7 mil. Kč, přestože není v místě vidět (kanál je v zemi), tak alespoň konečně zbavila autobusové nádraží od zápachu.

  13. Aleš Smejkal napsal:

    Rozhodně bych se stavbou tohoto typu v této lokalitě nesouhlasil, né jen proto, že mám hned vedle postavený dům a bylo by tam celkem rušno, ale i z důvodu snížení zatravněné plochy v centru města. Když už obchoďák tak někde na okraji města za benzínovou pumpou nebo vedle JUMBA apod.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *